Busch-Jaeger
Gira
Schneider/Merten
Jung
Peha
Overspanningsbeveiliging
Gacia
Eaton Holec
Hager
ABB HAF
Schneider Electric
Zekeringen
Lege groepenkasten
Aansluitmateriaal
KWh meter
Tijdschakelaar
Rijgklemmen
Inbouwdozen
Centraaldozen
Kabelschoenen
Aardingsmateriaal
Lasdozen
Kabeldozen
Kabel- en gietmoffen
Lasklemmen
Adereindhulzen
Werkschakelaars
Kabelwartels
Tape
Rook- en hittemelders
Installatiebuis
Kabelgoot
Airco leidingkanaal
Mantelbuis met trekdraad
Klembeugel
Spijkerclip
Metalen zadels
VD installatiedraad
Stuurstroomkabel
Solar kabel
Coax kabel
Neopreen kabel
Luidsprekersnoer
YMvK installatiekabel
YMvK-as grondkabel
VMVL aansluitsnoer
VDS montagesnoer
Siliconenkabel
Aansluit- en verlengsnoeren
Orbis laadpalen
Besen Laadpalen
Zappi laadpalen
Werkschakelaar
Aardlekautomaat
Gereedschap en toebehoren
Inbouwspots
Noodverlichting
LED lampen
Trafo's
Halogeen lampen
Plaffoniere
Schroevendraaiers
Spanningszoekers
Tangen
Gereedschapkoffers
Multimeters
Spanningtesters
Installatietesters
Amperetangen
Kabel afrolapparaten
Trekveer
Buigveren
Boren
Persoonlijke beschermingsmiddelen
OP = Opruiming
Tegenwoordig gebruiken we steeds meer elektrische apparaten in en om het huis. Dit betekent een grotere belasting van het stroomnetwerk.
Nu het elektrisch rijden de laatste jaren ook in populariteit is toegenomen, krijgen steeds meer mensen ook een laadpaal aan huis. Dit is een extra belasting op het stroomnetwerk. Om te voorkomen dat je stroomnetwerk overbelast raakt, kan je kiezen voor load balancing.
Load balancing is de techniek om stroom te verdelen over het netwerk om overbelasting te voorkomen. Bij laadpalen is Dynamic load balancing (DLB) uitgevonden om stroomuitval te voorkomen. Als jouw laadpaal deze functie heeft, ben je ervan verzekerd dat je stroomnetwerk niet overbelast raakt. Het systeem meet bijna continu hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in als het kritiek wordt.
Naast een slimme laadpaal of laadstation heb je een module nodig die het stroomverbruik in huis meet. Deze module kan in de meterkast geplaatst worden, en communiceert via een datakabel met het laadstation.
Je hebt load balancing niet per se nodig. Het is een extra dienst, om het laden te vergemakkelijken.
Het opladen van een elektrische auto vraagt al snel ruim meer dan de helft van de gemiddelde elektriciteitscapaciteit van je stroomnetwerk. Heb je meer energievreters in huis, zoals een boiler, elektrische oven of inductiekookplaat, dan heb je al gauw last van overbelasting. Je wil niet dat alles op zwart gaat zodra je je auto oplaadt.
Een laadpaal met load balancing kost gemiddeld slechts zo’n € 150 tot € 200 meer dan een laadpaal zonder. Als je daar tegenover zet dat je waarschijnlijk je meterkast moet vervangen als je een laadpaal zonder DLB neemt en de kosten die daarmee gemoeid gaan, dan heb je eigenlijk al wel het antwoord op de vraag of je load balancing nodig hebt.
Verlanglijst